7 redenen waarom e-mail marketing een must is voor jouw marketingstrategie
Trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en op het gebied van e-mailmarketing is dat niet anders. Sinds jaar en dag is e-mailmarketing een krachtig kanaal om in contact te komen en te blijven met je (potentiële) doelgroep. In deze blog gaan we in op 7 redenen waarom e-mailmarketing een must is voor de marketing strategie.
1. E-mail marketing versus social media
Wanneer jouw klant net een product heeft bekeken op je website en jij hier vervolgens een content bericht over post, hoop je dat de klant dit ziet. Echter heb je die zekerheid niet meer door het veranderde algoritme van social media. Door middel van e-mailmarketing kun je jouw publiek direct en op een persoonlijke manier bereiken. Je hoeft je hierbij ook geen zorgen te maken of de juiste personen dit bericht wel te zien krijgen.
2. E-mailmarketing heeft een hoge Return On Investment (ROI)
De ROI, return on investment, is een essentiële maatstaf om in kaart te brengen hoe effectief jouw marketinginspanningen zijn. Uit onderzoek is gebleken dat de ROI van e-mail marketing alle andere contact methodes omver blaast met een gemiddelde ROI van 38 dollar (€ 35,95) gewonnen door 1 dollar (€ 0,95) input. Het mag wel duidelijk zijn dat e-mail marketing zeker de aandacht verdient wanneer je elke euro die je uitgeeft ook echt wil laten tellen.
3. E-mail marketing is geschikt voor iedere doelgroep
Ken jij iemand die geen e-mail heeft? Wij in ieder geval niet! Van je oma, vader, beste vriend tot aan je jongere nichtje: iedereen gebruikt e-mail. Er zijn dan ook drie keer zoveel e-mailaccounts dan Facebook en Twitter accounts samen. Naar verwachting zullen in 2022 meer dan 4 miljard mensen wereldwijd e-mail gebruiken en zal dit in 2024 doorgroeien naar 4,48 miljard gebruikers. Hoewel iedere leeftijd te bereiken is via e-mail, is uit onderzoek van Adobe gebleken dat Millennials (geboortejaar 1981 tot 1996) het meest gebruik maken van e-mail.
4. E-mail marketing is relatief goedkoop en effectief
Op de tijd die je kwijt bent voor het maken van een goede e-mail na, kost het versturen van een e-mail niks. Dit maakt het, zeker voor de kleinere ondernemers, daarom een effectief middel.
5. E-mail marketing is goed meetbaar
Als online marketeers worden wij alleen warm van tools die we ook daadwerkelijk meetbaar kunnen maken. Wanneer je een e-mail marketing tool gebruikt zoals Mailchimp krijg je gemakkelijk inzicht in de resultaten van jouw e-mails. Je kunt bijvoorbeeld nagaan hoe vaak de e-mail geopend is, op welke links er is geklikt en de omzet die eruit is gekomen.
6. Je kunt e-mail marketing in elke fase van de customer journey inzetten
Hoewel het inzetten van e-mail marketing in de aller eerste fase van de customer journey lastig is omdat je nog niet beschikt over klantgegevens, kun je het wel inzetten in elke volgende fase van de customer journey. Je kunt verschillende segmentaties maken in jouw doelgroepen waardoor je in staat bent persoonlijke op maat gemaakte e-mail te versturen.
7. Bespaar tijd met marketing automation
Met marketing automation kun je klanten benaderen door middel van geautomatiseerde berichten via bijvoorbeeld e-mail. Zo kun je een standaard e-mail instellen die wordt verstuurd wanneer iemand zich heeft ingeschreven voor jouw nieuwsbrief of een e-mail met producten voor een herhaal aankoop na een X periode. Na het goed instellen van jouw marketing automation heb je hier geen omkijken meer naar. Win-win situatie, toch?
Onze Marketing Automation specialisten
Kelly Aalberse
Marketing Automation specialist
Maiko Groot
Marketing Automation specialist
Lorenzo Fioraliso
Marketing Automation specialist
Meer weten over E-mailmarketing?
Wil jij hulp bij het opzetten van jouw e-mail marketing? Onze marketing experts staan voor je klaar!