Meer verkoop uit webshop door productcatalogus campagne!
Er is online nog weinig geschreven over de productcatalogus-campagnes op Facebook, daarom beginnen we in deze blog bij het begin en geven we jou de handvatten om snel te beginnen.
Wat is een productcatalogus?
Een productcatalogus bevat een bestand met een lijst van alle producten waarvoor je wilt adverteren. Dit bestand wordt een productoverzicht genoemd. Elke regel van de productcatalogus bevat een beschrijving van elk product, inclusief de ID, naam, categorie, beschikbaarheid, product-URL, afbeeldings-URL en andere productkenmerken. Elke webshop kan - soms met behulp van een plugin - een productfeed genereren. Deze productfeed dient in een .xml URL gegenereerd te worden en dient aan het format van Facebook te voldoen.
Hoe voeg ik een productcatalogus toe?
Via het kopje "productcatalogi" in je Facebook omgeving kun je een nieuwe catalogus aanmaken. Je hebt daarvoor enkel de URL naar de feed nodig. Je geeft de feed een naam, je voert de URL op en je geeft aan wanneer je deze wilt laten verversen. Tot slot koppel je de catalogus aan je pixel-ID.
Waarom wil ik aan de slag met een productcatalogus?
De doelstelling voor de productcatalogus campagne op Facebook is simpel: meer conversies realiseren voor een webshop. Deze verkopen worden gestimuleerd door de productcatalogus van de website, die moet worden ingeladen in de campagne.
Binnen de cataloguscampagne kun je kiezen om targeting en retargeting te doen voor alle producten of bepaalde producten/merken. Bijvoorbeeld: je wil bezoekers van de website bereiken die op de pagina van Hugo Boss hebben gekeken, met Hugo Boss-producten. Of je wilt dat bezoekers van de website die een blauwe broek hebben afgerekend bereikt worden met een speciaal wit shirt uit de collectie. Indien dit het geval is, maak je binnen de catalogus een productverzameling aan voor enkel witte shirts.
Welke Facebook pixels heb je nodig voor een productcatalogus campagne?
Om dynamische ads op te zetten op website-verkeer (bijvoorbeeld: mensen die het winkelmandje hebben verlaten) moeten de pixels een aantal parameters bevatten. Deze parameters zorgen voor de match met de xml feed. (Hoe je pixels installeert lees je hier.) Er moeten voor dynamische advertenties drie gebeurtenissen voor aangepaste gegevens worden toegevoegd aan verschillende pagina's van je website:
1. Productpagina's
2. Winkelwagenpagina of Toevoegen aan winkelwagentje-knoppen
3. Aankoopbevestigingspagina's
Voeg op elke pagina de gepaste standaardgebeurtenissen toe. Deze standaardgebeurtenissen moeten exact zo worden toegevoegd als hieronder wordt beschreven, zonder enige variatie in spelling of hoofdlettergebruik:
Als deze allemaal goed geïnstalleerd zijn, kun je aan de slag met de catalogus! Hieronder de mogelijkheden die je krijgt als je kiest voor de campagne "verkopen uit catalogus" en ipv je te richten op een brede doelgroep te kiezen voor pixelverkeer:
Belangrijk is dat de pixels genoeg data (websiteverkeer) bevatten voordat deze campagne gestart kan worden. Als de "pixelbakken" eenmaal gevuld zijn kun je dus bijvoorbeeld mensen die het winkelmandje onverrichter zake verlaten hebben, de producten op Facebook nogmaals laten zien en hen het product direct laten afrekenen.
Je kunt ook via andere campagnes (een conversiecampagne of een websiteverkeer campagne bijvoorbeeld) een catalogus inladen. Dit kan dan via een collectie of via een canvas. Het grote verschil met kiezen voor de campagne "verkopen uit catalogus" is dat deze laatstgenoemde op alle devices getoond wordt. Een canvas of een productcollectie wordt enkel op mobiele devices getoond.
Productcatalogus campagne
Het enige wat je hoeft te doen is het schrijven van de advertentietekst. De overige gegevens zoals de afbeelding, de titel en de prijs worden opgehaald uit de feed!
Canvas met daarbinnen een catalogus
Een canvas is een advertentie die je als het ware uit kunt klappen. Een canvas kun je van feitelijk alle type posts voorzien, waaronder dus de catalogus. Benieuwd hoe een uitgeklapte canvas er uitziet? Klik dan hier.
Productcollectie
Een productcollectie biedt net iets minder mogelijkheden dan een canvas. Naast de tekst die je toevoegt, kun je een mooi groot beeld toevoegen. Daarnaast mag je ervoor kiezen om de 4 producten zelf te bepalen, of deze dynamisch te laten kiezen.
Hieronder concreet nog enkele leuke campagne ideeën:
Voorbeelden Facebook productcatalogus campagnes
Het eerste voorbeeld is van onze klant OnlineVerf.nl. Hierbij was de doelgroep van de Facebook productcatalogus campagne mensen die het product in de winkelmand hadden gedaan, maar niet afrekenden.
Een ander voorbeeld is die van Urban Bozz met een leuk en iets geavanceerder zijstapje. In de 'verkopen uit productcatalogus'-campagne kun je alleen kiezen uit een carrousel of enkele afbeelding en het enige wat je dus hoeft te doen is advertentietekst toevoegen. Maar in de conversiecampagne kun je ook kiezen voor een productcollectie. Wat wij gedaan hebben is een aangepaste doelgroep maken op basis van de Facebook pixel. In het voorbeeld hieronder is gebruik gemaakt van een collectie gericht op mensen die een betaling zijn gestart op de website, maar niet hebben afgerekend. Zij kregen deze advertentie te zien. Als men op een afbeelding klikt, komt direct de gehele productcatalogus van Urban Bozz tevoorschijn. Nu kan men vanuit Facebook alle producten bekijken, doorklikken en bestellen.
Ben jij ook overtuigd?
Met de Facebook productcatalogus is dus heel veel mogelijk en dankzij de Facebook pixels wordt altijd de juiste doelgroep bereikt. De kans dat iemand die iets in z’n winkelmandje heeft gedaan, gaat afrekenen als je diegene nog enkele keren bereikt binnen Facebook met hetzelfde product is namelijk groot.
Ben jij ook overtuigd? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van de Facebook productcatalogus voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder!