Wat is de Metaverse?
Mensen vanuit de hele wereld ontmoeten vanuit huis? Het kan binnen de Metaverse! Als het aan Mark Zuckerberg van Facebook ligt is het dé toekomst van het World Wide Web. Hij heeft zelfs de naam van Facebook aangepast naar Meta. Het is dus ook niet gek dat grote bedrijven zoals Google, Nike en Apple hier al mee werken. Maar waar komt het idee rondom de Metaverse nou precies vandaan? En wat kun je er allemaal mee binnen de woonbranche en e-commerce omgeving?
Virtuele wereld
De metaverse is een virtuele wereld waarin mensen samenkomen door een speciale bril - bijvoorbeeld een Ocolus Quest - te dragen. Je loopt in de metaverse dus rond als een avatar die je zelf kunt samenstellen. Het is de bedoeling dat jouw avatar lijkt op jou en dus een digitaal zelfbeeld is. Dit idee is uiteindelijk werkelijkheid geworden door het gebruik van een virtuele 3D-bril binnen augmented reality.
De Metaverse speelt in op de virtuele wereld waarin we afspreken met vrienden, kennissen of collega’s. Je kunt deelnemen aan vergaderingen of presentaties met collega’s of samen online een game starten met jouw vrienden. Uiteindelijk komt het erop neer dat alles op een plek samenkomt. In de echte wereld zit je ondertussen met een 3D bril op maar in de Metaverse ben je een avatar dat onderdeel uitmaakt van een grote virtuele wereld.
De metaverse binnen de woonbranche
Is het een kans om meer omzet te genereren met de Metaverse? Omdat de Metaverse nog in de kinderschoenen staat, is het nog niet voor iedereen hét moment om Metaverse binnen het bedrijf toe te passen. Maar uiteindelijk liggen er zeker veel kansen en zou de Metaverse een mooie toevoeging kunnen zijn aan een bedrijfsplan. Hierbij kun je denken aan het verkopen van outfits en accessoires voor online avatars of digitale grond verkopen en virtuele huizen bouwen. Binnen de e-commerce omgeving zou je als bedrijf zijnde een winkel kunnen openen in het virtuele winkelcentra. Avatars kunnen dan rondlopen en jouw producten online alvast bekijken en ervaren. Op deze manier kun je heel gemakkelijk een groter publiek bereiken, het maakt immers niet uit waar ze zich daadwerkelijk in de wereld bevinden. In de toekomst zou er zelfs digitale kunst, verzamelobjecten of overige activa verkocht kunnen worden.
Uiteindelijk heb je op een nieuwe manier interactie met jouw potentiële klanten. Naast het verkopen van producten kun je op deze manier ook werken aan de merkbekendheid van jouw bedrijf. Ga de dialoog aan met jouw klant en werk aan je zakelijke relaties. Dit is ook een kans om te werken aan jouw klantenservice. Laat mensen bijvoorbeeld vragen stellen via jouw virtuele winkel en creëer meer vertrouwen wat weer zorgt voor een betere band met jouw klanten en potentiële klanten. Er is dus zeker kans om meer omzet te genereren, maar veel voorbeeldcases zijn er nog niet. Dit maakt het lastig om de kansen en investerings mogelijkheden te voorspellen.
Onze bevindingen binnen de Metaverse
Ook wij bij Woeler hebben natuurlijk een kijkje genomen in deze virtuele wereld. Ligt hier de toekomst, of zitten er toch nog veel haken en ogen aan? Met de Ocolus Quest bril zijn we de Meta Horizon Worlds ingedoken. Dit is een platform waar ‘sociale hubs’ of werelden gemaakt en bezocht kunnen worden. Zo betraden we - als onze zelfgemaakte avatar - een luxe vergaderruimte met uitzicht op de Canadese Rocky Mountains. Erg leuk natuurlijk om een keer een meeting in deze virtuele wereld te houden, met een niet-alledaags uitzicht, maar ook in deze setting merken we al snel dat er nog wat verbeteringen nodig zijn om dit echt succesvol te laten zijn. Allereerst kostte het ons al vrij veel moeite om überhaupt toe te kunnen treden tot de Horizon World. Daarnaast liet de snelheid waarmee het beeld zich aanpast aan de bewegingen die je maakt nog wat te wensen over.
Is de Metaverse interessant voor bedrijven in de woonbranche?
Uiteindelijk geloven wij dat er zeker toekomst ligt in de mogelijkheden van de Metaverse voor ondernemers. Laat je bezoekers naar de showroom komen, biedt ze een VR-bril aan, boots hun woonruimte na en laat ze vooral schuiven met de meubels die je als ondernemer aanbiedt. Zo zien ze precies of het qua afmeting en stijl past in de ruimte.
Wanneer je een webshop hebt, kun je de Metaverse-gebruiker zelfs vanuit hun luie stoel bedienen met het laten mixen en matchen van jouw banken, tafels, stoelen en woonaccessoires. Klein detail: de consument zou dan wel een VR bril in het bezit moeten hebben.
Momenteel zijn er veel te weinig gebruikers in Nederland (maar ook wereldwijd) om deze optie tot een succes te maken. Echter, als Metaverse de kinderschoenen is ontgroeid en echt grote stappen weet te maken in de ontwikkeling van deze virtuele wereld, zien we mogelijkheden en zou het best een interessante investering kunnen zijn voor ondernemers in de woonbranche.